Follow me.... I'm your sorrow in your dream
 
ИндексMystic moonТърсенеРегистрирайте сеВход

Share | 
 

„Затъпяване: скритата цел на държавното образование”, първи “урок” от Джон Гатоу

Предишната тема Следващата тема Go down 
АвторСъобщение
Gentiana
Dark Gothic Queen
Dark Gothic Queen
Gentiana

Аз съм : Female
От Запад : Scorpio Драгоценни камъчета оставих : 6401
Събраха се години : 149
След първия дъх на : 02.11.1874
В този свят съм : КралицатА
По душа съм : Нощна пеперудА
Думите ми в злато са... : 6593
Реверанси : 207
Довя ме вятърът тук на : 28.06.2007

„Затъпяване: скритата цел на държавното образование”, първи “урок” от Джон Гатоу Vide
ПисанеЗаглавие: „Затъпяване: скритата цел на държавното образование”, първи “урок” от Джон Гатоу   „Затъпяване: скритата цел на държавното образование”, първи “урок” от Джон Гатоу Icon_minitimeСря 6 Апр - 12:26:26

Джон Гатоу е преподавал 30 години на деца от всякакви прослойки – от имигрантите в гетата до „елитни” паралелки в Манхатън. Според него разлика няма – децата навсякъде влизат в училище с неограничени възможности и излизат маркирани, уеднаквени, одобрени за употреба в обществото. Той маркира 7 зловещи неща, на които се учат децата:

1. Объркване. Всичко, което се учи, е извадено от контекст и цели разрушаване на естествените връзки в реалността.

2. Класова принадлежност. Децата са номерирани, подредени, с ясно място и задачи – никое не бива да се изплъзва от тази рамка.

3. Равнодушие. Гатоу обяснява, че смяната на часовете има за цел да научи децата да не се интересуват от нищо задълбочено – вместо това трябва да умеят да се „включват и изключват като с електрически ключ.”

4. Емоционална зависимост. Училището използва богат инструментариум от награди и наказания, за да научат децата да подчинят волята си на предопределената от властта йерархия.

5. Интелектуална зависимост. Добрите ученици чакат учителят да им каже какво да правят. Всички важни решения се взимат от експерт, който знае кое как се прави. Така се формира послушното общество.

6. Условна самооценка. Училището учи децата, че тяхната ооценка трябва да зависи от нечие експертно мнение, а не от личното себеусещане.

7. Няма къде да се скриеш. И накрая децата знаят, че са под непрекъснат надзор, че са постоянно наблюдавани. Няма нито лично пространство, нито лично време. Да се учат овреме.

Всеки родител според мен трябва да прочете тази книга. И да помисли дали ще се довери на училището в образованието на детето му. Лично познавам хора, които казват твърдо “Не” на тази възможност.

[You must be registered and logged in to see this image.]
[You must be registered and logged in to see this link.]
Върнете се в началото Go down
http://aspasia-gentiana.blogspot.com/
Gentiana
Dark Gothic Queen
Dark Gothic Queen
Gentiana

Аз съм : Female
От Запад : Scorpio Драгоценни камъчета оставих : 6401
Събраха се години : 149
След първия дъх на : 02.11.1874
В този свят съм : КралицатА
По душа съм : Нощна пеперудА
Думите ми в злато са... : 6593
Реверанси : 207
Довя ме вятърът тук на : 28.06.2007

„Затъпяване: скритата цел на държавното образование”, първи “урок” от Джон Гатоу Vide
ПисанеЗаглавие: Re: „Затъпяване: скритата цел на държавното образование”, първи “урок” от Джон Гатоу   „Затъпяване: скритата цел на държавното образование”, първи “урок” от Джон Гатоу Icon_minitimeСря 6 Апр - 12:29:56

Човек не може да не настръхне от думите на Джон Гатоу:

Някога американците правеха стомана, а сега надуват балони. Един от най-странните ни икономически балони е прекалено раздутото, канцерогенно училище, което започва от невръстно детство и продължава чак до завършване на университета. Разрастването на школуването е утопично и ни излиза далеч по-скъпо от дивидентите, които печелим. То разрушава семействата, интелекта и характера. То насажда невежество в десетки милиони. То е черна дупка с негативна енергия, която изсмуква жизнените сили на нацията ни. Фактът, че сме се лишили от участието на младите хора в ежедневието, сам по себе си води до опустошителни последствия с натрупващ се ефект.

Децата се превръщат в кошмар заради нас – те заболяват от собственото ни безразличие. Някои имат способността да се самоизлекуват, но повечето - не. Тези деца са сбъднат кошмар – те нямат никакви жизнеутвърждаващи интереси, те са създания, обучени да живеят на пристъпи от възбуда и забавление, редуващи се с опити за изплъзване от наказание. Картата за пътя, който им предстои, е подвеждаща. Най-интересното в тези деца са хилядите часове, които прекарват без да изследват, без да играят, без да търсят възможности за лична печалба, като вместо това се занимават да гледат други хора по телевизията, музикалните клипове и компютърните игри.

Лишаването на човек от възможността да разполага с периоди, в които не го прекъсват, е основно оръжие на масовото преподаване. Училищата са миши лабиринт от френетична дейност - звънци, високоговорители, вечно почукване на вратата на класната стая, за да се каже някакво съобщение, крясъци от училищния двор, официални гости в час, неофициални гости в час, прекъсване за ходене и връщане от тоалетната, дюдюкане, подигравки и флиртуване – човек никога не знае кога ще го прекъснат за пореден път. Опитайте се само да си представите какъв е психологическият ефект от непрестанното потапяне във водовъртежа на накъсаното време в продължение на дванайсет години (за учениците) и дори още по-дълго за учителите.


Изход? Според Гатоу такъв има, но никак, ама никак, не е лесен:

Ако сме наясно с логиката на съвременното училище, става лесно да избегнем уловките му. Училището обучава децата да станат наемни служители и потребители; вие учете децата си да бъдат лидери и авантюристи, да обичат приключенията. Училището създава у децата рефлекс за покорство; вие научете децата си да мислят критично и самостоятелно. Добре обучените деца са лесно податливи на скука; вие помогнете на своите деца да развият вътрешния си живот, така че никога да не им е скучно. Подтиквайте ги да се занимават със сериозни неща, с нещата на възрастните – с история, литература, философия, музика, изкуство, икономика, теология - всичко, което учителите познават достатъчно добре, че да се досетят да го избягват. Провокирайте развитието на децата си, като им предоставите достатъчно възможност за уединение, за да имат шанс да се научат да се наслаждават на собствената си компания и да водят вътрешен диалог. Добре школуваните хора са дресирани да се страхуват да остават сами; те търсят постоянна компания в лицето на телевизията, компютъра, мобилния телефон и повърхностните познанства, които бързо се създават и бързо се изоставят. Децата ви заслужават да изживеят живота си по-смислено и са способни да го направят.

[You must be registered and logged in to see this link.]
Върнете се в началото Go down
http://aspasia-gentiana.blogspot.com/

„Затъпяване: скритата цел на държавното образование”, първи “урок” от Джон Гатоу

Предишната тема Следващата тема Върнете се в началото 
Страница 1 от 1

Права за този форум:Не Можете да отговаряте на темите
Code Name: Lilith :: Речник по стихознание и не само-